Kenniswerkplaats Jeugd Friesland
Samen betere zorg voor jeugd en gezinnen ontwikkelen door het versterken van een lerende omgeving, verbetercyclus en vakmanschap in de regio. Dat is waar de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland aan werkt. Onder het motto ‘SAMEN – LEREN – DOEN’ werken professionals uit zorg, beleid, onderwijs, opleiding en onderzoek samen met jongeren en ouders aan het verbeteren van de jeugdhulp in Friesland.
Lees verderNieuws
Kennismagazine Jeugd: aan de slag met opbrengsten uit onderzoek
De afgelopen 5 jaar ontwikkelden professionals uit de praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen samen met ouders en jongeren kennis voor de jeugdsector. In regionale kenniswerkplaatsen jeugd werkten deze diverse perspectieven aan 1 doel: betere jeugdhulp. Bekijk nu de waardevolle resultaten, producten en lessen die de werkplaatsen opbrachten. Lees meer >
Interactieve eindpublicatie: Samen leren doen in de jeugdhulp
In het kader van het deelproject ‘Leren van Praktijkervaringen’ van de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland zijn in de periode 2021 – 2024 verschillende leer- en leernetwerkbijeenkomsten georganiseerd. Dit met het doel gezamenlijk reflecteren op, leren van en inzicht krijgen in wat goed gaat en wat beter kan in de samenwerking tussen ketenpartners in de zorg voor jeugd. Zowel op het gebied van specifieke hulpverleningstrajecten als casusoverstijgende thema’s. Lees meer >
Terugblik Kennisfestival SAMEN | LEREN | DOEN – RKJ Friesland
Begin juli vond het Kennisfestival SAMEN | LEREN | DOEN plaats. Op deze mooie dag bracht de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland alle samenwerkingspartners – jeugdigen, ouders, jeugdhulp- en onderwijsprofessionals, beleidsmakers en onderzoekers – bij elkaar! Lees meer >
Onderzoek en opbrengsten
Kennismagazine Jeugd: aan de slag met opbrengsten uit onderzoek
De afgelopen 5 jaar ontwikkelden professionals uit de praktijk, beleid, onderzoek en opleidingen samen met ouders en jongeren kennis voor de jeugdsector. In regionale kenniswerkplaatsen jeugd werkten deze diverse perspectieven aan 1 doel: betere jeugdhulp. Bekijk nu de waardevolle resultaten, producten en lessen die de werkplaatsen opbrachten. Lees meer >
Reflectie- en evaluatiemethodiek: de Dialoogtafel
Met jeugdprofessionals, gezinnen, jongeren, vrijwilligers en leerkrachten reflecteren op zorgtrajecten en nadenken over concrete verbeteracties en praktische oplossingen om de hulp te verbeteren. Lijkt jou de dialoogtafel ook handig? Je kunt de methodiek nu toepassen via de kennisvouchers van ZonMw. Lees hier meer en bekijk de vlog. Lees meer >
De opbrengsten van het Peer School Support Project
In het Peer School Support Project heeft de AWTJ Friesland de ervaringen van studenten van het ROC Friesland College met betrekking tot de psychosociale ondersteuning op school geïnventariseerd. Dit heeft zij gedaan door middel van participatief onderzoek. Hieruit zijn 3 centrale thema’s naar voren gekomen, waarop de werkwijze School als Werkplaats (SAW) is doorontwikkeld. Lees meer >
Handleiding Dialoogtafelmethodiek nu in ‘light’ versie
Wil je op een gestructureerde manier zorgtrajecten kunnen analyseren, samen met jeugdigen, ouders en betrokken zorgprofessionals?
Binnen de AWTJF is in de afgelopen jaren een leer- en reflectie-instrument – de dialoogtafelmethodiek – ontwikkeld. Als vervolg op de uitgebreide handleiding voor het toepassen van de dialoogtafelmethodiek in de dagelijkse jeugdhulppraktijk, is in samenwerking met NHL Stenden Hogeschool een ‘light’ versie van de handleiding uitgewerkt. Lees meer >
Friese dialoogtafels bieden ruimte voor reflectie op het zorgtraject
Een hulpverleningstraject is in de praktijk vaak een complex proces dat zich niet altijd ontwikkelt zoals gewenst of verwacht. Om systematisch te kunnen evalueren welke factoren bevorderend en belemmerend werken in het zorgtraject, heeft de Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Friesland (AWTJF) de Dialoogtafelmethodiek ontwikkeld. De dialoogtafel biedt jeugdigen, ouders en hulpverleners de ruimte om vanuit een gelijkwaardige positie te reflecteren op de hulpverlening die zij hebben ontvangen of gegeven. Lees meer >
Peer School Support Project (AWJ Friesland)
In het Peer School Support Project verbeteren studenten School als Werkplaats, de ondersteuning van jongeren met psychische problemen in het MBO. Hoe wordt de ondersteuning op school door jongeren ervaren? Wat zou helpen om de hulpbehoefte beter en eerder te signaleren? Deze vragen staan centraal in het project dat bestaat uit praktijkgericht behoeftenonderzoek gecombineerd met participatief ontwerponderzoek. Jongeren vertellen over hun ervaringen met de ondersteuning op school. Lees meer >
Contact
Coördinator
Alona Labun
labun.a@jeugdhulpfriesland.nl
Website
https://awtjf.nl/
Publicaties
Partners
Rijksuniversiteit Groningen
NHL Stenden Hogeschool
Jeugdhulp Friesland
Accare
Zorgbelang Fryslan
GGD/GHOR Fryslan
Gemeente Heerenveen
Gemeente Leeuwarden
Fier Friesland
Stichting Reik
GGZ Friesland
Regiecentrum Bescherming en Veiligheid
Samenwerkingsverband Fryslan-Noard
Foar Fyske Bern
Zorg Innovatie Forum
Amaryllis
Friesland College
Kinnik
MEE
NSPOH
Werkplaats Sociaal Domein Friesland
Opleidingsplatform Jeugd
Aletta Jacobs School of Public Health