Kenniswerkplaats Jeugd Friesland

Samen betere zorg voor jeugd en gezinnen ontwikkelen door het versterken van een lerende omgeving, verbetercyclus en vakmanschap in de regio. Dat is waar de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland aan werkt. Onder het motto ‘SAMEN – LEREN – DOEN’ werken professionals uit zorg, beleid, onderwijs, opleiding en onderzoek samen met jongeren en ouders aan het verbeteren van de jeugdhulp in Friesland.

Projecten

  1. Leren van praktijkervaringen in de jeugdhulpverlening: Jeugdhulp verbeteren door onderbouwde kennis, praktijk- en ervaringskennis van hulpverleners, jeugdigen en hun ouders te gebruiken.
  2. Maatwerk voor kwetsbare gezinnen: Toepassen van principes van goede zorg
  3. Samenwerking onderwijs & zorg
  4. VIMP: Samen op weg naar een gedragen Verklarende Analyse: kennis meer toepasbaar maken voor de praktijk

Hoe staat de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland ervoor?
De Kenniswerkplaats Jeugd Friesland realiseert een lerende omgeving rond thema’s als passende hulp, maatwerk, ketensamenwerking, het betrekken van gezinnen en het sociaal netwerk, verbinding onderwijs-jeugdhulp en kleinschaligheid binnen de jeugdhulp. De werkplaats draagt bij aan het toepasbaar maken van kennis en aan het verbeteren van jeugdhulp en -beleid. Dit met behulp van onderzoek, leernetwerken en -bijeenkomsten, workshops, webinars en toolontwikkeling. Opbrengsten worden weergegeven in factsheets en rapportages.

Daarnaast is de werkplaats actief op het thema kleinschaligheid. Zo is het betrokken bij het Consortium Kleinschaligheid. En voerden ze, samen met het Jeugd Expertisenetwerk Noord-Nederland, onderzoek uit naar kleinschalige woonvoorzieningen voor jongeren.

Project 1: Leren van Praktijkervaringen in de jeugdhulpverlening
In dit project ligt de focus op het verbeteren van de jeugdhulp door het gebruik van onderbouwde kennis en praktijk- en ervaringskennis van hulpverleners, jeugdigen en hun ouders. Hiertoe zijn meerdere leernetwerken en leerbijeenkomsten gehouden. Om daarin te reflecteren op en inzicht te krijgen in wat goed gaat en beter kan in de samenwerking met en rondom jeugdigen en gezinnen. Thema’s waren bijvoorbeeld: verhaal van het gezin in kaart, alliantie, samen beslissen en samenwerken.

Project 2: Maatwerk voor kwetsbare gezinnen: Toepassen van principes van goede zorg
Vanuit kennis, verbinding en dialoog investeert het project in de vakmanschap van professionals en beleidsmakers die betrokken zijn bij de hulp aan jeugdigen en gezinnen met meervoudige en complexe problematiek. Door het opzetten van een lerende setting en het houden van leerbijeenkomsten wordt samen gereflecteerd op specifieke thema’s gerelateerd aan de hulpverlening aan deze gezinnen. Een voorbeeld is de factsheet over het betrekken van het sociaal netwerk bij hulp aan gezinnen met complexe problemen.

Poject 3: Samenwerking Onderwijs & Zorg
Dit deelproject – en het daaraan gekoppelde leernetwerk – richt zich op de verbetering van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Actuele ontwikkelingen, bestaande kennis en initiatieven op dit gebied worden gebundeld. Betrokken professionals en beleidsmakers reflecteren kritisch op hun eigen denken en handelen, leren van en met elkaar en passen de opgedane inzichten toe in de prakrijk.

VIMP: Samen op weg naar een gedragen Verklarende Analyse: kennis meer toepasbaar maken voor de praktijk
Een verklarende analyse is een voorwaarde voor gezamenlijke besluitvorming over in te zetten hulp. Het biedt een verklaring voor zowel de moeilijkheden die zich voordoen en voordeden, als voor wat er goed gaat in de ontwikkeling van een kind en de gezinsleden. Tegelijkertijd is er nog veel onduidelijkheid over wat de verklarende analyse is. De Kenniswerkplaats Jeugd Friesland ontwikkelde hiertoe – samen met C4Youth, JENN en Expertisecentrum GMCP – een gezamenlijk verhaal over de verklarende analyse.

Uit het gezamenlijke verhaal kwam onder andere naar voren dat het belangrijk is dat een verklarende analyse begrijpelijk is voor jongeren en ouders. Dit is vaak echter niet het geval. Mede doordat hulpverleners het moeilijk vinden om gelijkwaardig samen te werken met hen. Via de VIMP wil de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland daarom de vaardigheden van hulpverleners rond de verklarende analyse bevorderen. Lees hier meer informatie over het project.

 

  Doel & aanpak

* De werkplaats wil betere zorg ontwikkelen voor jongeren en gezinnen in Friesland. Het gaat om soepele en vanzelfsprekende samenwerking met en voor deze gezinnen.

* De werkplaats wil een lerende omgeving creëren in Friesland. Het gaat erom dat alle betrokkenen gezamenlijk via leernetwerken leren. In elk leernetwerk zitten gezinnen, jeugdhulpprofessionals, beleidsmakers en bestuurders.

* De werkplaats wil de jeugdhulp in Friesland stap voor stap verbeteren. Dit gebeurt door de inzichten vanuit het leernetwerk in de praktijk door te voeren.

'Je leert met elkaar en je kunt het geleerde meteen in je eigen organisatie inbrengen. Ik hoop oprecht dat dit gaat helpen om daadwerkelijk de jeugdhulp te verbeteren.’