Themadossier ADHD in Balans Magazine
Waar staan we in Nederland met de ADHD-zorg in 2020? Op deze vraag wilde oudervereniging Balans een zo goed en veelzijdig mogelijk antwoord krijgen. Daarom maakte zij in samenwerking met de Academische Werkplaats ADHD en Druk Gedrag een themadossier over dit onderwerp. Hierin vertellen onder andere wetenschappers, docenten en ouders over bijvoorbeeld het labelen van ADHD, leerkrachtprogramma’s als Druk in de Klas en het belang van klassenfeestjes.
Benut de kennis die er is
In het themadossier vertelt hoogleraar Barbara van den Hoofdakker over de werkzaamheden en projecten van de werkplaats, over de voor- en nadelen van een classificatie ADHD en over effectief bewezen behandelingen. “In de Academische Werkplaats ADHD en Druk Gedrag doen we verschillende behandelonderzoeken, maar er is ook al veel kennis beschikbaar. De praktijk loopt echter achter en gebruik deze te weinig. Terwijl die kennis noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor leerkrachten in het (passend) onderwijs, of voor gemeenteambtenaren die moeten beslissen over het inkopen van zorg. In de werkplaats zijn we hard bezig om de bestaande kennis beter te verspreiden.”
Verschillende perspectieven
Verder komt Francine Postma aan het woord, die vertelt over de impact van het hebben van twee zoons met een ‘andernis’ – zoals haar gezin dat thuis noemt – op haar leven. Juf Noor en juf Wendy delen hun ervaringen met gedragstherapeutische leerkrachtprogramma’s (‘Druk in de Klas‘ en PAINT-T). Laura Batstra pleit voor klassenfeestjes om het buitensluiten van kinderen tegen te gaan. En het opiniestuk van Betty Veenman gaat over de samenwerking tussen ouders en school.
Meer weten?
Benieuwd geworden naar het themadossier ADHD in Balans Magazine? De digitale versie kun je hier bekijken. Het hele januarinummer vind je hier.