C4Youth (regio Groningen)
0 jongeren verzuimen op school. 0 kinderen worden uithuisgeplaatst. 0 jongeren zijn dakloos en geen bureaucratie. C4Youth is een kennis- en leerwerkplaats in de regio Groningen. Via ‘0-doelstellingen’ en participatief actie onderzoek (PAO) werkt de werkplaats aan vraagstukken die actueel zijn in de provincie Groningen. Zoals het stimuleren van schoolaanwezigheid en het voorkomen van uithuisplaatsingen. Dit doet de werkplaats samen met partners uit onderwijs, beleid, wetenschap en praktijk. En met ouders en jongeren.
Projecten
Via 2 kennis- en leerateliers wordt een beweging stroomopwaarts op gang gebracht. Waarbij relevante partners in gelijkwaardigheid samen onderzoeken en co-creëren. De focus ligt niet alleen op het vergaren van kennis, maar ook op het veranderen van de praktijk.
- Atelier 1: Samenhang preventie en hulpverlening
- Atelier 2: Veilig en thuis opgroeien
- VIMP: Schooluitval in het VO voorkomen met daarbij de leefwereld van jongeren en gezinscontext centraal
Hoe staat C4Youth ervoor?
De samenwerkingspartners in de jeugdhulp in de provincie Groningen vinden de werkwijze in de kennis- en leerateliers inspirerend. Met name omdat de verhalen van ouders en jongeren over het schoolverzuim en de uithuisplaatsingen het uitgangspunt vormen. De PAO-methode leidt tot vernieuwende inzichten en resultaten. Waarbij de leefwereld van jongeren leidend is.
Atelier 1: Samenhang preventie en hulpverlening
Het aantal thuiszitters en schooluitvallers neemt niet af ondanks vele maatregelen, acties en beleid. Er worden veel oplossingen geboden als er al uitval is. Te weinig ligt de focus op het voorkomen van problemen. Het kennis- en leeratelier ‘Samenhang preventie en hulpverlening’ zet hier daarom actief op in. Het PAO-traject in dit atelier leidde al tot de conclusie dat het schoolverzuim van jongeren niet los kan worden gezien van de bredere maatschappelijke context en sociale omgeving waarin ze zich bevinden. Voor een succesvolle aanpak van schoolstress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten is dan ook een verandering nodig op meerdere niveaus tegelijk.
In dit atelier staan de ervaringen van jongeren en hun ouders centraal. Ook andere stakeholders participeren vanaf het begin als gelijkwaardige onderzoekers: leerkrachten, professionals, beleidsmakers en wetenschappers. Samen werken ze aan de vraag: Wat had kunnen helpen om uitval en thuiszitten te voorkomen? In een spiegelgesprek vertelden jongeren bijvoorbeeld over hun ervaringen met schooluitval. En in andere bijeenkomsten stond de vraag centraal wat scholen nodig hebben om het onderwerp ‘mentale gezondheid’ bespreekbaar te maken. Dit leidde tot kansrijke oplossingsrichtingen, waar de werkplaats de komende periode mee aan de slag gaat.
Atelier 2: Veilig en thuis opgroeien
Het kennis- en leeratelier ‘Veilig en Thuis opgroeien’ richt zich op het realiseren van eerdere, snellere en beter passende hulp voor kwetsbare jeugdigen, die opgroeien in een gezinssituatie met (mogelijk) kwetsbare ouders. Daarbij is het belangrijk om tijdig te investeren in een omgeving die liefdevol, stabiel en veilig is en perspectief biedt op een gezonde ontwikkeling, zo thuis mogelijk.
Het PAO-traject in dit atelier leidde tot de erkenning dat uithuisplaatsingen voor een belangrijk deel voorkomen kunnen worden door op het juiste moment en op de juiste wijze een verklarende analyse uit te voeren en door samen te werken met het sociale netwerk van een gezin.
VIMP: Schooluitval in het VO voorkomen met daarbij de leefwereld van jongeren en gezinscontext centraal
In dit VIMP-project zet C4Youth actief in op een verbeterde overdracht tussen het primair en voortgezet onderwijs. Met als doel om een preventieve aanpak gericht op een verbeterde overdracht tussen het primair en voortgezet onderwijs te ontwikkelen en implementeren. Centraal hierbij staat de inzet van een zorgprofessional bij deze overdracht, en aandacht voor levensvaardigheden in de klas. Hiermee wilt de werkplaats schooluitval voorkomen. Specifiek in de regio Groningen. Lees hier meer informatie over het project.
Doel & aanpak
* De werkplaats wil dat kinderen en jongeren in de regio Groningen gezond, veilig en kansrijk opgroeien. Dat gebeurt door een lerende omgeving te stimuleren in de jeugdhulp voor alle samenwerkingspartners. * De werkplaats wil betere preventie, betere toegang tot de jeugdhulp, betere afstemming tussen onderwijs en jeugdhulp, meer veiligheid en minder uithuisplaatsingen. Gemeenten in de regio werken hier concreet aan via 4 0-doelstellingen: 0 jongeren verzuimen op school, 0 kinderen worden uithuisgeplaatst, 0 jongeren zijn dakloos en er is geen bureaucratie. * De aanpak is via actie-onderzoek: bottom-up, co-creatief en in gelijkwaardige samenwerking. |