Datum publicatie: 18 december 2018

Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag start vloggenserie

De Academische werkplaats ADHD en druk gedrag heeft een verassende vloggenserie over druk gedrag en ADHD opgeleverd, waarbij wetenschappers antwoord geven op vragen die bij veel ouders en/of kinderen met druk gedrag leven.

Totstandkoming initiatief

Nanda Rommelse, die al jaren onderzoek doet naar en ondersteuning biedt aan kinderen met druk/dwars en dromerig gedrag, benaderde de werkplaats met het idee om de vloggenserie te maken. Sanne te Meerman, coördinator voorlichting binnen de werkplaats, heeft dit samen met Nanda opgepakt en het resultaat is fris en vernieuwend. Zo leveren de vlogs verschillende interessante invalshoeken op ten aanzien druk gedrag en ADHD. Is beweeglijkheid bijvoorbeeld voor kinderen zelf wel storend of helpt het ze? En veranderen we het gedrag van kinderen door ondersteuning of verbeteren we vooral de relatie? En hoe zit het nou met die erfelijkheid?

Meer samenwerking en overleg tussen experts

Wat ook een heel belangrijk resultaat is van de samenwerking tussen de verschillende vloggers, is de samenwerking zelf. Waar er via de media regelmatig flinke discussies zijn over ADHD, heeft het maken van de vloggenserie ertoe geleid dat verschillende onderzoekers en hulpverleners met elkaar in contact zijn gekomen om standpunten uit te wisselen en meningsverschillen uit te praten. Soms leverde dit een ‘duovlog’ op waarin twee experts in één vlog hun mening geven over de vraag in kwestie. De academische werkplaats is alle vloggers dankbaar voor hun belangrijke bijdrage.

Bekijk hier de eerste vlog. Ook geïnteresseerd in de toekomstige vlogs? Klik dan op knop ‘abonneer’ rechtsonder het filmpje.