Leerlingen bouwen hun ideale school
Tijdens de LAB-dag van Samen op School bouwden 16 leerlingen van 12 tot 14 jaar met lego hun ideale school. De kleurige stenen en figuren boden de veiligheid om ‘out of the box’ te denken en kwetsbare verhalen toch te delen.
De LAB-dag vond op 18 juni plaats in Almere. Onder leiding van Sharon Stellaard gingen de leerlingen aan de slag met vragen als: “Wanneer je op school ergens mee zit, welke hulp is er dan aanwezig en beschikbaar voor jou? Hoe ziet deze hulp eruit? En ben je hier ook mee geholpen?“.
Pestkoppen werden in de modellen bijvoorbeeld als haaien afgebeeld. De schildpad werd gebruikt als metafoor voor het schooljaar dat zo traag is. “Meer naar buiten, de natuur in, energie eruit kunnen rennen”, was een gewenste situatie die werd omschreven door de leerlingen. En verrassend (of niet): professionals kwamen bijna niet voor in de verhalen. Belangrijk zijn vader en moeder, beste vriend(inn)en en de leraar/mentor. Maar ook conciërges en de tijd buiten de lesuren, bijvoorbeeld op het schoolplein, zijn belangrijk. Hier werd het woord ‘verbondenheid’ vaak genoemd.
Meer weten?
Lees het volledige nieuwsbericht op de website van de AW Samen op School.