Handreiking ‘Werken met ervaringen en ervaringskennis’ voor docenten Sociaal Werk en Pedagogiek
Ervaringen van studenten en professionals zijn van grote waarde in het sociaal domein. Maar hoe geef je als docent in het hoger sociaal-agogisch onderwijs hier zorgvuldig en professioneel vorm aan in je lessen?
De nieuwe handreiking, ontwikkeld door De Haagse Hogeschool in samenwerking met TNO, biedt concrete handvatten, oefeningen en tips. Deze praktische tool helpt docenten om met eigen ervaringen en die van studenten aan de slag te gaan én om ervaringskennis structureel te integreren in het curriculum.
De handreiking laat zien:
-
waarom ervaringskennis steeds belangrijker wordt in het onderwijs en de praktijk;
-
hoe je als docent een veilige leeromgeving creëert waarin ook moeilijke ervaringen gedeeld kunnen worden;
-
welke voorwaarden, leerdoelen en werkvormen bijdragen aan betekenisvolle reflectie;
-
én hoe je het onderscheid maakt tussen ervaringen, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid.
Bekijk de handreiking, door op onderstaande afbeelding te klikken
Het bericht Handreiking ‘Werken met ervaringen en ervaringskennis’ voor docenten Sociaal Werk en Pedagogiek verscheen eerst op Werkplaats SAMEN.
