Kansen in taal bij scheidingsproblematiek; tipsheet en begrippenkader
Vrijdag 13 september is de ‘Dag van de scheiding’. Een dag die in het leven is geroepen om aandacht te vragen voor de noodzaak van een goede begeleiding van partners die gaan scheiden. Iets waar ook het Leernetwerk Kind en Complexe Ouderrelaties van werkplaats SAMEN zich hard voor maakt.
In het Leernetwerk werken betrokkenen vanuit verschillende perspectieven (zorg, recht, beleid en de doelgroep) samen aan een positieve, gedeelde aanpak van scheidingsproblematiek in de regio. Door als praktijkprofessionals en beleidsmedewerkers samen te werken – in verbinding met elkaar en gezinnen – kan namelijk bijgedragen worden aan het voorkomen en beperken van negatieve uitkomsten na een scheiding, zo is de gedachte. Elkaar verstaan is daarvoor voorwaardelijk. Echter is het niet vanzelfsprekend dat vertegenwoordigers vanuit deze verschillende perspectieven dezelfde taal spreken en gebruikte termen op eenzelfde manier interpreteren.
Doel van het eerste Klein-maar-Fijn project van het Leernetwerk was dan ook om te komen tot een gemeenschappelijk begrippenkader. Via een digitale vragenlijst zijn verschillen, overeenkomsten en voorkeuren in het gebruik van taal geïnventariseerd en is opgehaald welke kansen taal (en het gebruik van beelden) kan bieden bij het samenwerken vanuit verbinding en vertrouwen.
De resultaten van het onderzoek laten zien dat taal kansen biedt bij het samenwerken vanuit verbinding en vertrouwen. Enerzijds door het gebruiken van eenzelfde taal – ‘elkaar verstaan’ – en anderzijds door het gebruiken van de ‘juiste taal’. Bekijk de Tipsheet voor professionals en beleidsmedewerkers voor meer informatie over de do’s and dont’s en het Begrippenkader voor gezamenlijk gedragen definities van veelgebruikte termen bij scheidingsproblematiek.
Het bericht Kansen in taal bij scheidingsproblematiek; tipsheet en begrippenkader verscheen eerst op Werkplaats SAMEN.