Een veilige leeromgeving door betere samenwerking
Een intensieve samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners draagt bij aan een veilige leeromgeving die kinderen ondersteunt in hun sociale en cognitieve ontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van Jantien Gerdes, die op 14 juni promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gerdes was als onderzoeker nauw betrokken bij de werkplaats Samen op School.
Ontspannen docenten
Een belangrijke factor in het creëren van een inclusieve en veilige leeromgeving is een ontspannen docent. Samenwerking met jeugdhulpverleners en ouders kan steun bieden. Op het moment dat de leerkracht een vraag heeft over een kind en beroep kan doen op de hulpverlener, dan werkt dit ontlastend. Gerdes: “Als een docent rustig en geduldig is, niet de hele tijd kleine dingen in de klas benoemt en een beetje lol maakt, heeft dat veel meer resultaat.” Samenwerken maakt het werk lichter, interessanter en biedt inspiratie voor de voortdurende verbetering van een inclusieve leeromgeving.
Raamwerk voor samenwerking
De samenwerking op school loopt lang niet altijd voorspoedig. Volgens Gerdes is het voor een goede samenwerking belangrijk dat docenten, ouders en jeugdhulpverleners voldoende tijd krijgen voor interactie en reflectie. Ook moeten zij de kans krijgen om zelf te bepalen hoe zij te werk gaan en om samen nieuwe wegen te ontdekken. Gerdes heeft een raamwerk ontwikkeld dat de partijen grip kan geven op de processen binnen de samenwerking. Het raamwerk bestaat uit 3 niveaus van samenwerking: het uitwisselen van kennis en informatie, het verdiepen van de samenwerking en een intensieve samenwerking.
Meer weten? Lees het proefschrift All Inclusive? Collaboration between teachers, parents and child support workers for inclusive education in prevocational schools van Jantien Gerdes.
Bronnen:
Vrije Universiteit Amsterdam
Nederlands Jeugdinstituut