Landelijke leerkring normaliseren
Deze zomer is door de landelijke leerkring normaliseren een startnotitie opgesteld. Normaliseren is een belangrijk thema in het werk van veel RKJ’s, waarover op allerlei manieren kennis is opgebouwd, vanuit verschillende invullingen van het thema. Soms gaat het over ‘werken aan de voorkant’ of in de leefwereld en hoe daar zoveel mogelijk opgevangen kan worden.
Soms gaat het juist over welk gedrag of welke problemen wel of niet als ‘normaal’ worden gezien en wat hierin kan veranderen als jeugdvoorzieningen, zoals scholen en jeugdhulporganisaties beter aansluiten op variaties en daarmee inclusiever worden. Een aantal RKJ’s besloot de krachten te bundelen rond normaliseren. In een gezamenlijke startnotitie worden thema’s en visies op normaliseren in het werk van de RKJ’s aangestipt, en staat te lezen wat de RKJ’s de komende periode willen doen rond normaliseren. Er wordt onder andere een leerkring opgericht en er komt een digitaal dossier met eerdere producten en rapporten van de RKJ’s over normaliseren.
Meer weten?
Lees de gezamenlijke startnotititie