AWTJ Samen op School (afgerond)
Regio: IJsselland, Flevoland
Hoe zorg je ervoor dat minder kinderen uitvallen op school en dat zij minder behoefte hebben aan ondersteuning? Academische Werkplaats Transformatie Jeugd Samen op School doet hier onderzoek naar. Binnen de werkplaats Samen op School staat de samenwerking tussen gezin, school en jeugdhulp in de regio Flevoland en IJsselland centraal. Door middel van zowel langdurig als kortdurend onderzoek beantwoordt de werkplaats vragen over samenwerking, die zijn voortgekomen uit de praktijk. Hiermee draagt de AWTJ bij aan de afname van schooluitval en vermindering van de vraag naar (zwaardere) vormen van ondersteuning.
Lees verderNieuws

Scholen en jeugdhulpverleners in Lelystad bouwen aan een betere samenwerking
Dat LEGO veel meer is dan kinderspeelgoed, ervaarden de deelnemers van ‘Bouwen aan het wij-gevoel’. In deze workshop ‘bouwden’ leerlingen, docenten, jeugdhulpverleners en bestuurders letterlijk aan een betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Sharon Stellaard en Jantien Gerdes ontwikkelden de workshop met behulp van de ZonMw Implementatie-impuls en boden deze aan binnen de gemeente Lelystad. Lees meer >

Een veilige leeromgeving door betere samenwerking
Een intensieve samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners draagt bij aan een veilige leeromgeving die kinderen ondersteunt in hun sociale en cognitieve ontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van Jantien Gerdes, die op 14 juni promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gerdes was als onderzoeker nauw betrokken bij de werkplaats Samen op School. Lees meer >

Waarom de Jeugdwet faalt
Het doel van de Jeugdwet leek helder: de hulp aan kinderen moet simpeler. Ook de wet Passend onderwijs moest een beweging opgang brengen van curatieve naar preventieve ondersteuning. Beide wetten hebben echter niet geleid tot de gewenste uitkomsten, meent Sharon Stellaard, promovenda en onderzoeker bij de werkplaats Samen op School. In plaats van minder jeugdzorg, krijgen kinderen meer specialistische jeugdzorg. In een onlangs verschenen interview met Zorg+Welzijn legt zij uit hoe dit kan. Lees meer >
Onderzoek en opbrengsten

Scholen en jeugdhulpverleners in Lelystad bouwen aan een betere samenwerking
Dat LEGO veel meer is dan kinderspeelgoed, ervaarden de deelnemers van ‘Bouwen aan het wij-gevoel’. In deze workshop ‘bouwden’ leerlingen, docenten, jeugdhulpverleners en bestuurders letterlijk aan een betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Sharon Stellaard en Jantien Gerdes ontwikkelden de workshop met behulp van de ZonMw Implementatie-impuls en boden deze aan binnen de gemeente Lelystad. Lees meer >

Een veilige leeromgeving door betere samenwerking
Een intensieve samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners draagt bij aan een veilige leeromgeving die kinderen ondersteunt in hun sociale en cognitieve ontwikkeling. Dat blijkt uit onderzoek van Jantien Gerdes, die op 14 juni promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Gerdes was als onderzoeker nauw betrokken bij de werkplaats Samen op School. Lees meer >

Kennisvoucher: Bouwen aan het WIJ-gevoel
Hoe beter de samenwerking, hoe meer doelen bereikt worden. Wil jij ook beter gaan samenwerken met je collega’s? Deze workshop richt zich op het versterken van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Deelnemers krijgen inzicht in de manier waarop zij de huidige samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp ervaren en bouwen samen aan verbeterpunten. Geïnteresseerd in de workshop? Vraag een kennisvoucher aan! Lees meer >

AWTJ Samen op School (SoS)
In de Academische werkplaats transformatie jeugd ‘Samen op school’ staat de samenwerking tussen gezin, school en jeugdhulp in de regio Flevoland en IJsselland centraal. De werkplaats zet in op een ononderbroken schoolloopbaan, het voorkómen van (zwaardere) vormen van ondersteuning en het bieden van effectievere hulpverlening waar deze toch nodig is. Lees meer >

Conferentie ‘Korte lijntjes’
De Academische Werkplaats ‘Samen op School’ organiseerde op 1 november 2018 haar eerste Academische Werkvloer conferentie op Scholengemeenschap Lelystad (SGL). Promovenda Jantien Gerdes presenteerde de tussenstand van haar promotieonderzoek naar interdisciplinaire samenwerking, uitgevoerd op de Thorbecke Scholengemeenschap Zwolle, het Almere College Dronten en de Scholengemeenschap Lelystad. Lees meer >
Contact
Coördinatoren:
Angela Thissen
a.thissen@awtj.nl
Dorien Graas
tam.graas@windesheim.nl
Publicaties
Partners
- Windesheim
- Participatieraad Zwolle
- VIAA
- OPDC Almere
- Thorbecke Scholengemeenschap
- Gemeente Lelystad
- Vitree
- De Watertuin
- De Kern
- Passend Onderwijs
- Zeewolde
- SVOl
- Jongerenraad Zwolle
- VU
- Velt Vaart & Vecht
- Gemeente Almere
- De Brug
- Gemeente Zwolle
- Trias
- De Tweemaster
- Ichthus College
- GGD IJsselland
- Gemeente Dronten
- OOZ
- Almere College
- IJssel Vecht
- ZonMw
De stuurgroep
- Michiel van Willigen (wethouder Zwolle),
- Elly van Wageningen (wethouder Lelystad),
- Dorien Graas (Windesheim en lid van het Dagelijks Bestuur),
- Paul van der Linden (Vitree en lid van het Dagelijks Bestuur),
- Henk Keesenberg (SWV 2305 IJsselvecht),
- Anita Gelmers (SWV Almere en lid van het Dagelijks Bestuur),
- Marja Jager-Vreugdenhil (Viaa en lid van het Dagelijks Bestuur),
- Hans Bonten (De Kern en lid van het Dagelijks Bestuur),
- Margreet Algera (GGD IJsselland),
- Gerry Vrielink (Participatieraad Zwolle),
- Johan van Kesteren (oud leerling),
- Angela Thissen (projectcoördinator AWTJ SoS),
- Berlinda Eghuizen (ondersteuning AWTJ SoS).